Handboll
Senior - Herr

Svag insats gav seger ändå i derbyt
2017-09-17 12:33
Vinrött fick aldrig spelet att lyfta i derbyt mot Upsala IF.
Vinrött vann matchen, men det var gästerna som hade anledning att vara mest tillfreds med matchutvecklingen och sin prestation efter onsdagskvällens sena derbytillställning. Hemmalaget uppträdde passivt och utan energi medan bortalaget kom till spel med bra attityd och en stor portion disciplin och tålamod. Hemmalaget fick egentligen bara ordning på spelet under en kortare period i slutet av första halvlek, vilket räckte till att få ett litet försprång lagom till halvtidsvilan. Den vinröda ledningen skrevs till 17-13 i paus efter att försvarsspelets vässats till en aning. Offensivt var det matchen igenom stillastående från hemmaspelarnas sida, men tack vare skickliga individuella prestationer kunde laget ändå fylla på målkontot kontinuerligt.

Värre ställt var det i sådana fall med defensiven som efter halvtid återigen brast betänkligt. Arbetsinsatsen var otillräcklig vilket hungriga bortaspelare inte var sena att utnyttja. Gästerna som sin vana trogen bara malde på tog sig successivt ikapp och med minuter kvar av matchen var utgången i matchen helt öppen. Upsala IF kvitterar med dryga minuten kvar varpå hemmalaget går till anfall, ett anfall som ser ut att rinna ut i sanden när Jacob Öhman hittar Thimmy Bredenberg med en japan. Gästerna går till motattack, men lyckas inte spela sig till något läge innan man istället slänger bollen över sidlinjen.

Vinrött vinner matchen med minsta möjliga marginal, men spel- och prestationsmässigt fanns mycket att önska. Nästa gång herrarna kommer till spel är det i skarpt läge i hemmapremiären i division 2 norra mot HK Ceres från Norrtälje. Avkast i Alsikehallen söndag 24 september kl. 15.00.

Slutresultat: 31 - 30 (17 - 13)

Målskyttar: Magnus Gladh 11 (1), Malik Bojang 6, Gustav Öhrnell 4, Andreas Ericson 3, Thimmy Bredenberg 3, William Lundin 2, Jacob Stålhammar 1 (1) och Jacob Öhman 1.

Utvisningar: 1 x 2 min

📸: Niclas Perjus