Skidor
Bra att veta om våra träningar för barn och ungdomar

För att delta i verksamheten är ett medlemskap i huvudföreningen Vassunda IF obligatoriskt, bl.a. för försäkring och för att föreningen skall kunna erhålla kommunala och statliga aktivitetsbidrag. Anmälningsformuläret ligger under fliken Medlem.

För 2019 gäller följande medlemsavgifter;

Enskild medlem t.o.m. 15 år

100:-

Enskild medlem 16 år och äldre

200:-

Familjemedlemskap

400:-

Skidsektionen tar dessutom ut en träningsavgift på 300 kr per säsong.

Träning

Träningarna startar i september och pågår till mars (lite beroende på hur mycket snö vi har). Man kan prova två gånger innan man bestämmer sig för att betala träningsavgift samt medlemsavgift, fram till och med 1 november. Notera att antalet platser är begränsat.

Vi tränar barmarksträning fram till att snön kommer. Då bygger vi upp en grundkondition. Barnen kommer att uppmanas att ta med stavar för att kunna träna lite med dessa. När snön kommer är det dags att ta med skidorna. Träningen för de yngre innefattar uppvärmning, teknikträning, konditionsträning och mycket lek. Vi provar även på rullskidor.

Under oktober anordnar Vassunda IF Skidor ”Terrängserien” tillsammans med orienteringsklubben Långhundra IF. Då får barnen/ungdomarna springa en sträcka på tid. Detta upprepas under 4 veckor och syftet är att barnen under dessa veckor ska förbättra sin kondition och kunna se att tiden förbättras över tid. Ingen jämförelse sker mellan barnen. Deltagandet kostar 15:- per gång och de som deltagit 3 av 4 tillfällen får ett pris.

Barnen/ungdomarna delas upp i 3 grupper som vi kallar Lilla gruppen Mellangruppen och Ungdomsgruppen. Under skidskolan placeras man i lämplig träningsgrupp, utifrån barnets färdighet och utvecklingsnivå. Under träningen ansvarar tränarna för barnen och föräldrar behöver inte vara närvarande. Vi ser dock gärna att föräldrar springer med de yngsta barnen under Terrängserien. Det kan även bli aktuellt vid något tillfälle att vi önskar att föräldrarna följer med de yngre barnen. Detta för att barnen ofta är på så olika nivåer och tränarna inte alltid har möjlighet att finnas nära alla barn.

Vid temperaturer under -13° kommer träningen att vara inställd.

Se till att barnen har varit på toaletten och att de är mätta när de kommer så att de kan vara koncentrerade på träningen.

Närvaro och frånvaro

Som förälder rekommenderas du att ladda ner appen SportAdmin. Alla kallelser till träningar skickas ut via appen och man svarar om man kommer eller inte i appen. Detta underlättar planeringen för ledarna.

Tävling

Ambitionen är att alla ska prova på att tävla någon gång under säsongen. Det finns enklare tävlingar som man kan delta i som t ex UNT:s tävling i Storvreta, våra egna klubbmästerskap och ”Barnens Vasalopp”. När man tränat lite mer kan det bli ytterligare en utmaning att tävla för klubben. Mer information om detta fås av resp. tränare. Klubben står för anmälningsavgifterna till tävlingar.

Material

Alla ska ha skidor, stavar och pjäxor. Viktigast för de yngre barnen är att skidor och stavar är lagom långa. Fråga gärna våra ledare om du undrar vad som passar. För de lite äldre och etablerade barnen/ungdomarna rekommenderar vi att de har både klassiska skidor och skejtskidor. En kombi-pjäxa är bra och fungerar för båda typerna av skidor. Klubben möjliggör skidbytardag under hösten för att underlätta byte av utrustning. Vår ambition är att följa Svenska skidförbundets riktlinjer för utrustning. Se dokument här.

Se till att barnen har kläder - lager på lager - så att de lätt kan anpassa mängden kläder efter temperatur. Gärna en väst/jacka som man kan ta av efter uppvärmningen och sedan sätta på vid avslutningen.En flaska med något att dricka är bra att ta med.