Sektionen
Handbollssektionen, Vassunda IF Handboll, grundades 1958 och var länge inriktad på flick- och damhandboll. Historiskt sett är det också på damsidan som föreningen har haft störst sportsliga framgångar med spel i division 1 (den tidens näst högsta serie) sammanlagt åtta säsonger. Damlaget gjorde sin debutsäsong i division 1 säsongen 1989/90 och förnyade årligen kontraktet fram till säsongen 1997/98 då det blev spel i det som då hette "Supertvåan".

Första pojklaget att startas upp var P86. Herrlaget har vid flera tillfällen varit snubblande nära att ta klivet in i elithandbollen, men varje gång fallit på målsnöret i jakten på en plats i division 1.

Idag bedriver vi verksamhet i alla åldrar på både flick- och pojksidan. För oss är föreningsgemenskap ett högt prioriterat område och varje säsong arrangerar och deltar vi i flera aktiviteter i syfte att etablera, upprätthålla och stärka just vår klubbkänsla. MixRace sista helgen i augusti, Kopparcupen och vårens stora tårtkalas är bara tre i raden av exempel på detta.

2018 fyllde VIF Handboll 60 år. Samtidigt firade huvudföreningen 80-årsjubileum.

VIF Handboll är anslutet till Riksidrottsförbundet, RF, och tillämpar RF:s principer för barn- och ungdomsidrott.